• Imprimeix

Consum

Una dieta equilibrada i saludable ha de comptar amb el peix i marisc. Perquè aquests productes aqüícoles són la principal font del greix de tipus omega-3, a més de ser rics en nombrosos nutrients com la vitamina D, seleni i proteïnes, mentre que té nivells molt baixos de greixos saturats.
Està demostrat que el consum de peix és altament beneficiós pel sistema cardiovascular. Els estudis indiquen que el consum d'aproximadament 1-2 porcions de peix gras a la setmana (moll, verat, tonyina, sardina...) redueix el risc de cardiopaties en un 36 per cent.
Els greixos omega-3 que ens ofereixen els productes pesquers també són importants per al desenvolupament òptim del cervell i sistema nerviós d'un nadó.  Altres beneficis d’incloure el peix i marisc a la nostra dieta són la disminució del risc d'accident cerebrovascular, de la depressió i de l’Alzheimer entre altres malalties cròniques.

Les captures de la flota catalana representen el 21,97% del producte pesquer fresc que es consumeix a Catalunya i només el 16,08% del consum de la totalitat de producte pesquer (fresc, congelat, conserves….)

  Milers de kg. Milers d'€ Preu mig (€/kg) Consum/ càpita Despesa/càpita
Productes pesquers en general 179.933,42 1.581.651,30 8,79 24,44 214,87
Peix fresc 76.172,64 626.290,37 8,22 10,35 85,08
Marisc/mol·luscs frescos 55.594,09 492.862,10 8,87 7,55 66,96

Font: MAGRAMA 2016

L’anisakiosi és una malaltia que es transmet per menjar peix que porta el paràsit de la família Anisakidae. Aquesta larva pot provocar als humans dolors gastrointestinals, acompanyats de vòmits i nàusees, o reaccions al·lèrgiques.

A Catalunya el nivell d’incidència d’aquest paràsit és baix, però per tal d’evitar riscos cal prendre unes mesures amb la preparació del peix:

  1. Neteja. S’ha de netejar bé el peix i treure-li les vísceres al més aviat possible.
  2. Congelació. Si el peix es menjarà cru o poc cuinat (seitó en vinagre, peix en escabetx, sushi etc) es recomana congelar-ho abans a una temperatura de 20º sota zero o inferior, durant un mínim de 24 hores.
  3. Cuinat. La millor manera de prevenir l’anisakiosi és cuinar el peix a una temperatura mínima de 60º durant 10 minuts. Qualsevol tipus habitual de cuinat (cocció, fregit o forn) és suficient per matar els paràsits.
peix temporada

Font: Direcció General de Pesca i Afers Marítims

Data d'actualització:  04.07.2017